27.3.12

San José








Lad mig starte fra begyndelsen …
Fredag … meget meget tidlig … ved en halv firetiden om morgen eller om natten. det var i hvert fald tidligt. Der stod syv andre og jeg på bussen til San José, en seks timers lang bustur … og her snakker vi ikke om lange lige og flade veje, nej nej, her snakker vi om de mest hullede, snoede & trælse veje … men vi nåede da frem i god behold, trods alt.
San José er Costa Ricas hovedstad, hvilket betyder at det er en storby … og her skal trykket virkelig være på stor … for omg, det er en enorm by.
En veninde fra skolen havde fortalt mig lidt om storbyen inden jeg tog af sted, eftersom hun har boet i San José i to måneder … altså, kort fortalt så er San José ikke én by man skal færde rundt i efter mørkets frembrud  … eller om dagen som jeg har erfaret, men mere om det senere.
Vi ankom til San José ved en ni tiden om formiddagen … hvilket var perfekt på den ene måde, men skidt på en anden måde. Det trælse ved det var at vi først kunne tjekke ind ved en 14 tiden … og betød at vi skulle gå rundt i byen indtil vi kunne få vores værelse … men det gode ved det her var at vi netop havde hele dagen i San José … hvor vi kunne udforske byens muligheder.
Men her må jeg skuffe jer og mig selv … San José er en af de storbyer som intet har at tilbyde .. og ja,
I N T E T! Det tætteste vi kom på noget kulturelt var nok den Costaricansk ambassade, hvor der var et lille museum med ustillede masker fra Sydamerika, Mellemamerika og så helt over på den anden side af kloden, nemlig Asien.
Vi fandt dog ud af at der blev afholdt en festival i den ydre del af byen … hvilket vi besluttede os for at tage ud og se på …
Veninden fra skolen havde dog også sagt at alt … og ja, alt var billigt i San José … endda billigere end Tamarindo, eftersom Tamarindo er en turist by.
Vores tur ud til festivalen forgik i bus … og her er et eksempel på hvor billig vores tur har været … først var der turen fra Tamariedo til San José som kostede mig små 10 dollers for en bustur på 6 timer … og så var der turen fra vores hostel ud til festivalen som kostede mig 1,5 kr. for at kører i 10 min … billigt, siger jeg bar’. Vi tog den ti min. "lange" kører tur ud til festivalen. der var en masse boder med kaffe, chokolade, malerier, blomster og jeg kunne blive ved … men gemt bag boder og træer var der en kæmpe scene, hvor der blev spillet musik … men alt var dog ikke gemt såå godt af vejen … for da vi nærmede os pladsen kom der en dunst af … lad mig sige det på den måde … at det var en form for tobak … og hvis det stod til Shu-bi-dua hed det nok stærk tobak! ... og den nat sov vi rigtig godt.
Lørdag morgen stod vi op … ikke for at se byen, for den havde vi allerede set. men for at tage lidt uden for San José, for at tage til en bydel som hedder las Flores, hvor der var et kæmpe shoppingcenter … og det var seriøst grande. Centeret havde alt hvad hjertet kunne begære  … lige fra parfumer til køleskabe. Jeg vil sige at vi brugte vores tid rigtig fornuftig, eftersom vi brugte otte timer eller mere derude … hvad er bedre end at shoppe ?
Tilbage til hotellet … for at køle lidt af & drikke lidt, da der var happy hour ... så hvorfor ikke benytte sig at tilbuddet. Desværre havde jeg spist eller drukket noget som min mave ikke kunne tåle, hvilket betød at min lørdag aften foregik i sengen med en flaske vand. Ja, vand … intet spiritus til mig.
Søndag formiddag drog vi ud til én lille bydel af San José, som hedder San Pedro. En lidt pænere del af byen … der hvor de lidt mere eksklusive huse ligger og der hvor de rige mennesker færdes.
Vi fandt endnu et shopping center … som lige faldt i vores smag. Her købte jeg hele fire par øreringe til 20 danske kroner … og nu når jeg tænker mig om ... sååhh skulle jeg have købt mange flere!
Som jeg nævnte tidligere var det ikke altid helt trygt at færdes i San Josés gader … om det var mørkt eller om dagen. Man ser og hører altid om skræk historier i tv … om hvordan folk bliver røvet, overfaldet, voldtaget eller sågar myrdet …  jeg har erfaret at dette ikke kun er historier … det sker virkeligt. V I R K E L I G T!
Vi var på vej ned mod busstationen, for at finde vores bus til Tamarindo … alt i mens vi står og skal til at gå ind i bussen, ser vi et overfald på to mænd … en mand som ligger på jorden, en anden som løber for sit liv imens han bliver sparket på, banket på & skubbet til … jeg har aldrig set noget lignende. Jeg var mundlam … og det er jeg på sin vis stadig. Det hele forgik så hurtigt og inden vi fik set os om var politiet der … de afskærmede hele området udenfor busterminalen … og efter fem min erklærede politiet manden som lå på jorden død. Folk stimlede sammen for at se hvad der skete … alle var nysgerrig og ville tæt på … men omg, jeg har aldrig været så bange før … det var så surrealistisk…
men der gik det virkelig op for mig at sådan er hverdagen i San Josés gader … fyldt med kriminalitet.
Jeg kom godt hjem fra en alt i alt okay tur til San José … dog glemte jeg lige at sige at jeg rejste med syv fransktalende personer … jeg ved ikke om nogle af jer kender til franskmænd ? men det gør jeg ihvertfald nu … pænt meget nu!
men den historie får I imorgen …
<3

Ingen kommentarer:

Send en kommentar